Abdullah Sulong & Mawaddah
Abdullah
Fakulti Pendidikan,
Universiti Teknologi Malaysia
Abstrak : Kajian ini
bertujuan untuk melihat pengaruh dan hubungan yang wujud antara media elektronik dengan keruntuhan
akhlak pelajar. Fokus kajian meliputi pemerhatian terhadap kandungan bahan-bahan yang
ditayangkan, penayangan waktu siaran, pemantauan ibu bapa, dan penampilan personaliti
televisyen. Kajian ini dijalankan di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai.
Satu
set soal selidik yang mengandungi 33 item telah diedarkankepada 91 responden daripada tiga
kursus yang dipilih sebagai responden kajian. Walaubagaimanapun, hanya 87 responden
yang mengembalikan. Ianya dianalisis secara deskriptif bagi mendapatkan nilai kekerapan,
peratusan, dan min dengan menggunakan Statistical Package ForSocial Science
(SPSS) versi 13.0 for Windows. Hasil kajian rintis menunjukkan nilai
Cronbach’s Alpha 0.808. Secara
keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan bahawa kecenderungan responden terhadap permasalahan
akhlak membabitkan pelajar adalah sederhana iaitu pada tahap min 3.50.
Di samping itu,
kandungan bahan-bahan yang ditayangkan, penayangan waktu siaran, pemantauan ibu bapa, dan penampilan
personaliti televisyen berada pada tahap min yang sederhana iaitu masing-masing
3.50, 3.10, 3.59, dan 3.28. Analisis secara inferensi dilakukan menggunakan pekali korelasi Pearson
(r) dan regrasi (r2) untuk melihat hubungan dan pengaruh yang wujud antara kedua-dua
angkubah. Faktor-faktor media elektronik memberikan input yang besar terhadap keruntuhan akhlak
pelajar berdasarkan kandungan bahan-bahan yang ditayangkan dengan nilai r = 0.925, r2
= 0.855, penayangan waktu siaran dengan nilai r = 0.764, r2 =
0.584, pemantauan ibu bapa dengan nilai r
= 0.853, r2= 0.727, dan penampilan personaliti televisyen dengan nilai r = 0.798, r2=
0.637.
Katakunci : pengaruh media elektronik, keruntuhan akhlak pelajar.
agar tidak merosakkan pelajar.
Pengenalan
Perkembangan industri media amat
dirasai pada pertengahan abad 1990an apabila kerajaan telah mengubah dasarnya
terhadap perkhidmatan penyiaran, dengan pindaan akta penyiaran yang membolehkan
wujudnya siaran televisyen satelit. Begitu juga dipertengahan tahun 1990an, didapati perubahan
dasar kerajaan yang memberikan lesen untuk mengendalikan perkhidmatan siaran kepada
beberapa stesyen televisyen dan radio swasta bagi merancakkan lagi perkembangan media massa di
Malaysia. Hasilnya, media menjadi penyumbang utama kepada corak kehidupan belia hari ini
(Samsudin A.Rahim, 1998 : 92).
Media merupakan satu alat yang
mampu merangsang dan mempengaruhi sikap serta tingkah laku individu atau
masyarakat merangkumi semua aspek kehidupan manusia. Ini kerana, media berperanan dalam membina
identiti bangsa dan budaya untuk pembangunan keseluruhannya. Di peringkat
budaya, media massa di harap supaya menjadi jambatan penting bagi mewujudkan dialog antara
agama dan peradaban pelbagai bangsa di dunia negara agar ia menjadi semakin penting kepada
dunia dalam menuju era globalisasi iaitu dunia tanpa sempadan. Oleh itu, pelbagai kemudahan
sosial dan budaya disalurkan melalui televisyen, VCD,
majalah, buku cerita, radio,
telefon bimbit, internet, dan lain-lain kemudahan yang sedia ada.
Media massa bukan sahaja
merupakan saluran maklumat bagi memperolehi hiburan dan pengetahuan, tetapi juga
mencorakkan pelbagai tingkah laku sosial, budaya, perkembangan personaliti dan seterusnya
memperkasa kendiri individu sama ada ke arah positif ataupun sebaliknya. Justeru, pengaruh
negatif media massa yang terdiri daripada media cetak dan media elekronik ini sebenarnya secara
tidak langsung mempengaruhi tingkah laku masyarakat.
Fenomena hari ini menyaksikan
kewujudan pengaruh media massa seperti media cetak dan media elektronik dilihat
sebagai punca yang menyebabkan akhlak belia pincang dan rosak. Hal ini disebabkan, belia kini
lebih berminat menonton televisyen, mendengar radio, berinteraksi dengan komputer sama ada bermain ‘game’
komputer atau melayari internet daripada bersemuka dengan ibu bapa dan ahli
keluarga. Secara tidak langsung, keasyikan ini menyebabkan pelajaran, kerja rutin harian dan tanggungjawab lain
diabaikan.
Pernyataan
Masalah
Penyalahgunaan media elektronik
boleh mengundang berlakunya pelbagai kesan terhadap masyarakat terutamanya golongan
remaja yang terdiri daripada pelajar. Sudah menjadi lumrah peringkat umur remaja mudah
terikut dengan budaya yang melekakan. Tambahan lagi, dengan kepelbagaian media elektronik
seperti televisyen, alat perakam, video, radio/kaset, ‘overhead projector’ (OHP), slaid,
komputer, dan sekarang ini dengan kewujudan telefon bimbit yang dibekalkan kemudahan 3G secara
tidak langsung memberi impak yang kuat kepada akhlak pelajar.
Akibatnya, berlaku pengimportan
budaya asing melalui rancangan-rancangan yang jelas menunjukkan bahawa perancangan
musuh adalah untuk merosakkan generasi muda agar leka dan asyik dengan hiburan dan
hidup dalam keseronokan yang sementara. Pendedahan kepada hiburan yang keterlaluan
menyebabkan golongan remaja banyak membuang masa tanpa memikirkan hala tuju dan masa
depan. Kesannya, wujud kegilaan yang keterlaluan dan melampau sehingga terikutikut
dengan pembawaan budaya Barat sebagai contohnya kemunculan industri muzik moden seperti rock,
reggae, dan rap.
Di samping itu juga, kerancakan
perkembangan teknologi telekomunikasi danperkembangan dalam industri serta
organisasi media yang memperluaskan liputan di setiap pelusuk dunia tanpa mempunyai
tapisan dan tiada pemantauan yang sewajarnya daripada pihak yang bertanggungjawab
memungkinkan remaja terdedah kepada pengaruh yang negatif. Hal ini kerana, melalui penayangan
program di kaca televisyen sebagai contohnya dilihat banyak mengandungi unsur-unsur yang
ditiru daripada budaya asing.
Justeru, polemik tentang isu-isu
sosial remaja di negara ini sebenarnya hasil daripada pengaruh industri media.
Perkembangan industri media di Malaysia di lihat telah menunjukkan ke arah memperagakan budaya
popular seperti yang berlaku di negara barat khususnya Amerika Syarikat. Oleh kerana itulah,
penggunaan media perlulah di berikan pemantauan yang sepatutnya bagi mengelakkan penayangan
unsur-unsur yang menyumbang kepada keruntuhan akhlak pelajar.
Situasi permasalahan yang berlaku
ini mendorong pengkaji untuk membuat kajian mengenai “Pengaruh Media
Elekronik Terhadap Keruntuhan Akhlak Pelajar”. Ini kerana mereka merupakan aset dan
generasi yang bakal memimpin negara pada masa akan datang serta masalah-masalah timbul di
kalangan mereka perlu diberi perhatian sewajarnya.
Objektif Kajian
Tujuan utama kajian ini
dilaksanakan adalah bagi mengenal pasti pengaruh media elektronik terhadap keruntuhan akhlak
pelajar. Secara khususnya objektif kajian penyelidikan ini adalah seperti berikut:
1. Untuk mengenal pasti
permasalahan akhlak yang membabitkan pelajar.
2. Untuk melihat sejauh mana
hubungan media elektronik dalam menyumbang kepada
keruntuhan akhlak.
3. Untuk mengenal pasti pengaruh
media elektronik terhadap masalah akhlak di kalangan
pelajar.
di sekolah sahaja.
Kepentingan
Kajian
Pengkaji sangat berharap melalui
kajian yang dilakukan ini dapat dimanfaatkan olehseluruh umat Islam. Antara
kepentingan kajian yang dijalankan ini mempunyai beberapa kepentingan iaitu :
1. Membolehkan pihak-pihak
berwajib seperti Kementerian Penerangan, Kementerian Kesenian dan Kebudayaan serta
beberapa kementerian lain menetapkan spesifikasi rancangan yang akan di tayangan
melalui media elektronik agar bersesuaian terutama bagi golongan remaja.
2. Kajian ini membolehkan ibu
bapa melakukan pemantauan rancangan yang hendak ditonton oleh anak-anak mereka
agar bersesuaian dan memberi manfaat kepada anak mereka.
3. Kajian ini juga diharap dapat
menyedarkan masyarakat supaya tidak menyalahgunakan penggunaan media elektronik.
Reka Bentuk
Kajian
Kajian yang dijalankan ini adalah
berbentuk deskriptif dan inferensi bagi melihat hubungan serta pengaruh media
elektronik dalam menyumbang kepada keruntuhan akhlak pelajar. Kajian deskriptif
merupakan kajian berbentuk tinjauan serta menggunakan kaedah soal selidik dalam memperolehi data
bagi melihat peratusan, min, dan kekerapan.
Kajian inferensi adalah bertujuan
bagi melihat pengaruh (r2) dan hubungan (r) antara pembolehubah bersandar dan
pembolehubah bebas. Selain itu, penyelidik menggunakan regrasi dan kolerasi bagi melihat
hubungan dan pengaruh di antara (kandungan bahan-bahan yang ditayangkan, penayangaan waktu
siaran, pengawasan ibu bapa dan penampilan personaliti televisyen) dengan masalah
keruntuhan akhlak di kalangan pelajar.
Kaedah soal selidik digunakan
sebagai instrumen kajian. Melalui penggunaan soal selidik dapat menjimatkan masa dan tenaga
serta dapat mengurangkan kos perbelanjaan jika dibandingkan dengan instrumen
kajian yang lain. Setiap soalan soal selidik mengandungi arahan soalan-soalan jenis tertutup
untuk dijawab oleh responden yang terlibat dalam kajian ini. Semua maklumat yang diperolehi akan
diklasifikasikan mengikut aspek yang telah ditentukan dan dianalisis secara kuantitatif.
Populasi dan
Sampel Kajian
Populasi dalam kajian ini hanya
melibatkan pelajar-pelajar yang beragama Islam Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi
Malaysia, Skudai Johor yang terdiri daripada 91 orang pelajar
lelaki dan perempuan Fakulti
Pendidikan yang mengambil kursus SPS, SPL, dan SPP. Populasi
yang terlibat bagi kajian ini
dapat dilihat berdasarkan jadual 1 di bawah :
1 SPS (Sukan) 41
2 SPL (Tesl) 33
3 SPP (Fizik) 17
Jumlah 91
Berdasarkan jadual 1, jumlah
populasi adalah seramai 91 orang berdasarkan tiga kursus yang dipilih dalam kajian ini. Walau
bagaimanapun, hanya 87 unit borang soal selidik yang telah dikembalikan kepada penyelidik,
manakala bakinya sebanyak empat unit tidak dikembalikan. Dalam kajian ini, penyelidik
menggunakan jumlah keseluruhan populasi sebagai sampel kajian. Pemilihan keseluruhan populasi
sebagai sampel kajian adalah merupakan penyelidikan kes (Mohamad Najib Abdul Ghafar, 2003
: 37). Rasional pemilihan populasi ini adalah kerana terdapat ciri-ciri yang boleh
dikaji dalam kumpulan pelajar tersebut
Instrumen Kajian
Kajian ini dijalankan dengan
menggunakan set soal selidik. Set soal selidik ini merupakan alat untuk mengumpul
data bagi penyelidik. Oleh itu, bagi satu-satu kajian, satu soal selidik yang sama hendaklah
digunakan untuk semua responden bertujuan bagi memastikan keseragaman bagi membolehkan
pemprosesan data melalui komputer di mana setiap soalan dikemukakan mengikut urutan yang
sama (Ahmad Mahdzan Ayob, 2005 : 59). Soal selidik ini terdiri daripada
7 bahagian iaitu bahagian A, bahagian B, bahagian C, bahagian D, bahagian E, bahagian
F dan bahagian G. Jadual 2 menunjukkan maklumat yang
terdapat pada setiap bahagian.
Jadual 2 : Maklumat
Setiap Bahagian
Bahagian Jenis Maklumat
A Latar Belakang Responden
B Permasalahan akhlak yang membabikan pelajar
C Kandungan bahan-bahan yang ditayangkan
D Penayangan waku siaran
E Pemantauan Ibu bapa
F Penampilan personaliti televisyen
Pada bahagian A mengandungi
item-item demografi seperti jantina, umur, status bilangan anak, dan tahun
pengajian. Responden bebas mengisi tempat kosong dengan hanya menandakan salah satu pilihan
jawapan. Tetapi, bagi bahagian B, C, D, E, F, dan G menggunakan kaedah skala Likert
iaitu responden perlu menandakan jawapan mereka mengenai sesuatu kenyataan berdasarkan
skala tersebut. Responden dikehendaki menandakan jawapan berdasarkan skala sebagaimana
yang terdapat dalam jadual 2. Setelah itu, data yang telah diperolehi daripada soal selidik
ini mengandungi arahan dan soalan-soalan jenis tertutup untuk dijawab oleh responden. Semua
data yang diperolehi akan dianalisis secara kuantitatif.
Kajian Rintis
Sebelum kajian sebenar di
lakukan, penyelidik akan menjalankan kajian rintis ke atas 10 orang pelajar Fakulti Pendidikan
yang terdiri daripada pelajar yang mengambil kusus SPK. Hasil kajian rintis menunjukkan nilai
Cronbach’s Alpha 0.808. Kajian rintis yang dibuat ini adalah bertujuan untuk memastikan soal
selidik yang hendak digunakan mempunyai kebolehpercayaan dan kesahan yang tinggi (Reliability
Coefficent). Rasional pemilihan sampel untuk kajian rintis ini kerana ianya mempunyai
ciri-ciri yang sama dengan sampel yang hendak diuji. Di samping itu, kajian rintis ini juga
adalah untuk memastikan soal selidik yang diedarkan kepada sampel sebenar adalah berkualiti.
Analisis
Keseluruhan
Rumusan di dalam bahagian ini
adalah berdasarkan kepada analisis data bagi bahagian B dan C. Min keseluruhan dapat
diterangkan seperti berikut bagi keseluruhan konstruk item.
Jadual 3: Nilai min bagi
keseluruhan konstruk item
Konstruk Nilai Min
1. Permasalahan akhlak yang membabikan pelajar 3.502. Kandungan bahan-bahan yang ditayangkan 3.50
3. Penayangan waku siaran 3.10
4. Pemantauan Ibu bapa 3.59
5. Penampilan personaliti televisyen 3.28
Jadual 3 menunjukkan bahawa min
keseluruhan bagi konstruk permasalahan akhlak membabitkan pelajar ialah 3.50.
Manakala kandungan bahanbahan yang ditayangkan ialah 3.50, penayangan waktu siaran ialah
3.10, pemantauan ibu bapa ialah 3.59, dan penampilan personaliti
televisyen ialah 3.28.
Jadual 4 : Keputusan
Korelasi
Kandungan Penayangan Pemantauan Penampilan
bahan2 yang waktu Ibu Bapa Personaliti
ditayang. siaran. Televisyen
Keruntuhan Regression 0.925** 0.764** 0.853** 0.798**
akhlak (r)2 Sig 0.00 0.00 0.00 0.00
pelajar (2-Tailed)N 87 87 87 87
**Aras Signifikan : 0.01
Jadual 4 di atas menunjukkan
bahawa kandungan bahan-bahan yang ditayangkan, penayangan waktu siaran,
pemantauan ibu bapa, dan penampilan personaliti televisyen mempunyai hubungan yang kuat
dengan keruntuhan akhlak pelajar di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Ini dapat
dibuktikan dengan melihat nilai r yang diperolehi iaitu kandungan bahan-bahan yang ditayangkan
dengan nilai r = 0.925, penayangan waktu siaran dengan nilai r = 0.764, pemantauan ibu bapa dengan
nilai r = 0.853, dan penampilan personaliti televisyen dengan nilai r = 0.798.
Jadual 5 : Keputusan Regrasi
Kandungan Penayangan Pemantauan Penampilan
bahan2 yang waktu Ibu Bapa Personaliti
ditayang. siaran. Televisyen
Keruntuhan Regression 0.855** 0.584** 0.727** 0.637**
akhlak (r)2 Sig 0.00 0.00 0.00 0.00
pelajar (2-Tailed)N 87 87 87 87
**Aras Signifikan : 0.01
Analisis bagi keseluruhan min yang diperolehi berada pada tahap yang sederhana iaitu 3.50. Berdasarkan analisis ini jelas menunjukkan bahawa terdapat pengaruh yang melibatkan kandungan bahan-bahan yang ditayangkan dalam menyumbang kepada keruntuhan akhlak pelajar walaupun nilai min keseluruhan tidak menunjukkan pada tahap yang tertinggi.
Jadual 5 di atas menunjukkan
bahawa kandungan bahan-bahan yang ditayangkan, penayangan waktu siaran,
pemantauan ibu bapa, dan penampilan personaliti televisyen mempunyai pengaruh yang pelajar
dengan keruntuhan akhlak pelajar di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Ini dapat
dibuktikan dengan melihat nilai r2 yang diperolehi iaitu kandungan bahan-bahan yang ditayangkan
dengan r2 = 0.855, penayangan waktu siaran dengan nilai r2 = 0.584, pemantauan ibu bapa dengan
nilai r2 = 0.727, dan penampilan personaliti televisyen dengan nilai r2 = 0.637.
Perbincangan
Maklumat latar belakang yang
pertama ialah jantina. Kebanyakan responden yang terlibat dalam kajian ini adalah terdiri
daripada mahasiswi iaitu seramai 60 orang (69.0%). Manakala, bilangan mahasiswa pula terdiri
daripada 27 orang (31.0%). Berdasarkan bilangan ini jelas bahawa majoriti responden terdiri
daripada mahasiswi jika dibandingkan dengan bilangan mahasiswa. Oleh kerana itulah
kebanyakan pelajar perempuan yang banyak memonopoli Institusi Pengajian Tinggi (IPT)
yang wujud pada hari ini.
Selain itu, analisis seterusnya
adalah bagi mengetahui berkaitan dengan taburan umur responden.Berdasarkan kajian
yang telah dijalankan kesemua responden berumur di antara 21tahun sehingga 25 tahun iaitu
seramai 87 orang (100%). Berdasarkan taburan umur ini kesemua responden terdiri daripada golongan
remaja yang masih mentah dalam menilai kebaikan serta keburukan. Begitu juga, mereka
ini mudah terpengaruh dengan perubahan persekitaran yang berlaku di sekeliling mereka.
Maklumat terakhir yang diperolehi
dalam latar belakang responden adalah bagi melihat taburan jenis media elektronik
yang digemari oleh responden. Kebanyakan mahasiswa menggemari semua peralatan media
elektronik seperti televisyen, radio, telefon bimbit, dan komputer atau internet iaitu
seramai 61 orang (70.1%). Manakala 12 orang (13%), enam orang (6.9%), dan tujuh orang (8.0%)
mahasiswa masing-masing menggemari televisyen, telefon bimbit serta computer atau
internet. Walau bagaimanapun hanya seorang (1.1%) mahasiswa sahaja yang menggemari radio.
Berdasarkan maklumat tersebut menunjukkan jenis media elektronik sangat digemari oleh
mahasiswa memandangkan ia memberikan hiburan di samping
bagi memenuhi tuntutan dalam
kehidupan seharian.
Berdasarkan hasil kajian yang
telah dijalankan didapati bahawa permasalahan akhlak pelajar dapat dilihat
kecenderungan pelajar menghabiskan masa untuk berhibur dan kurang menjalankan kerja-kerja yang
berfaedah. Sebagai contohnya,sebanyak 89.7% pelajar lebih gemar menonton rancangan hiburan
realiti seperti “Akademi Fantasia” kerana bagi mereka ia bertujuan bagi mencungkil bakat golongan
remaja. Selain itu, sebanyak 89.6% pelajar lebih suka meluangkan masa menonton
rancangan televisyen serta melayari internet atau berchatting bagi mengurangkan tekanan kerja yang
mereka hadapi. Oleh itu, jelas di sini bahawa kebanyakan masa lapang pelajar diisi dengan
menonton rancangan yang disiarkan di televisyen daripada melakukan aktiviti pengisian
rohani pelajar di mana sebanyak 88.5% daripada mereka kurang
melibatkan diri dalam majlis ilmu
yang dianjurkan oleh masjid. Ini jelas menunjukkan bahawa pengisian rohani dalam diri
pelajar itu penting dalam membentuk sahsiah dan akhlak yang baik dalam diri seseorang pelajar itu
sendiri.
Nilai min yang diperolehi berada
pada tahap yang sederhana iaitu 3.50. Ini menunjukkan bahawa kecenderungan pelajar ke
arah menghabiskan masa dengan melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah berbanding
melakukan aktiviti yang mendatangkan kebaikan dan manfaat kepada mereka. Berdasarkan
analisis ini menunjukkan bahawa permasalahan akhlak di kalangan pelajar berada pada tahap yang
sederhana.
Pengaruh pertama yang
dibincangkan dalam bahagian ini ialah kandungan bahan-bahan yang ditayangkan. Hasil kajian
mendapati sebanyak 88.5% berpendapat rancangan “Jalan-jalan Cari Makan” yang ditayangkan di
televisyen banyak mendatangkan kebaikan kepada mereka.\Begitu juga sebanyak 87.3%
pelajar sangat menyukai drama atau filem yang berunsurkan cinta dan komedi kerana bagi mereka ia
sangat menghiburkan hati. Jelas di sini bahawa kandungan bahan-bahan yang disiarkan di
dalam televisyen lebih menarik terutamanya golongan muda-mudi hari ini.
Siaran di televisyen perlu seimbang agar tidak mendatang kesan
yang buruk terutamanya pelajar.
Siaran di televisyen perlu seimbang agar tidak mendatang kesan
yang buruk terutamanya pelajar.
Analisis bagi keseluruhan min yang diperolehi berada pada tahap yang sederhana iaitu 3.50. Berdasarkan analisis ini jelas menunjukkan bahawa terdapat pengaruh yang melibatkan kandungan bahan-bahan yang ditayangkan dalam menyumbang kepada keruntuhan akhlak pelajar walaupun nilai min keseluruhan tidak menunjukkan pada tahap yang tertinggi.
Pengaruh kedua yang dibincangkan
dalam bahagian ini ialah dari segi penayangan waktu siaran. Hasil kajian mendapati
majoriti pelajar iaitu sebanyak 88.5% berpendapat bahawa siaran larut malam seperti “Bola Sepak”
boleh mengganggu waktu beribadat kepada Allah seperti qiamullail. Begitu juga, sebanyak
39.1% pelajar mengatakan penayangan waktu siaran televisyen selama 24 jam sehari boleh
menyebabkan masyarakat leka daripada beribadah kepada Allah. Hal ini disebabkan sebanyak 31%
pelajar mengatakan kebanyakan rancangan yang menarik seperti rancangan karton yang disiarkan
pada waktu maghrib, secara tidak langsung ini akan mengganggu kanak-kanak daripada
mempelajari Al-Quran pada waktu tersebut. Begitu juga, sebanyak 27.6% daripada mereka
berpendapat cerita bersiri melayu yang ditayangkan di TV3
seperti “Spa Q” ditayangkan
kepada penonton antara waktu maghrib dan Isyak. Analisis bagi keseluruhan min
yang diperolehi berada pada tahap yang sederhana iaitu 3.10. Berdasarkan analisis ini
jelas menunjukkan bahawa penayangan waktu siaran boleh mempengaruhi keruntuhan akhlak
pelajar di mana mempunyai nilai min keseluruhan yang berada pada tahap yang tinggi.
Pengaruh ketiga yang dibincangkan
dalam bahagian ini ialah dari segi pemantauan ibu bapa. Hasil kajian mendapati
sebanyak 89.6% pelajar mengatakan bahawa ibu bapa mereka hanya suka mengikuti rancangan
keagamaan dan berita sahaja. Begitu juga, sebanyak 88.5% pelajar mengatakan bahawa ibu
bapa mereka sentiasa memantau setiap rancangan televisyen yang di tonton oleh mereka.
Selain itu, sebanyak 59.7% pelajar mengatakan ibu bapa mereka sering mengajak mereka solat
berjemaah di masjid atau di rumah. Manakala, sebanyak 55.2% pelajar berpendapat bahawa ibu
bapa mereka akan menegur apabila mendapati mereka menonton televisyen, bermain komputer atau
melayari internet jika melebihi had yang sepatutnya. Begitu juga, sebanyak 29.9% pelajar
berpendapat ibu bapa mereka sentiasa memastikan mereka
menonton rancangan yang berfaedah
sahaja. Berdasarkan peratusan ini jelas menunjukkan bahawa majoriti ibu bapa pelajar
sangat prihatin dan mengambil berat akan setiap rancangan yang ditonton oleh anak mereka
agar bersesuaian dengan peringkat umur mereka serta tidak merosakkan akhlak mereka.
Analisis bagi keseluruhan min
yang diperolehi berada pada tahap yang tertinggi iaitu
sebanyak 3.59. Berdasarkan
analisis ini jelas menunjukkan bahawa pemantauan ibu bapa juga
sangat mempengaruhi keruntuhan akhlak
pelajar di mana mempunyai nilai min keseluruhan yang
berada pada tahap yang tinggi.
Pengaruh keempat yang
dibincangkan dalam bahagian ini ialah dari segi penampilan personaliti televisyen. Hasil
kajian mendapati sebanyak 89.6% pelajar berminat dengan cara berpakaian yang disiarkan di
dalam drama atau filem kerana bagi mereka ia mencerminkan fesyen berpakaian masa kini. Ini
kerana, sebanyak 55.2% pelajar berpendapat terdapat artis wanita yang menampilkan
nilai-nilai moral yang baik seperti tidak mendedahkan aurat serta berpakaian sopan di televisyen.
Sebagai contohnya, sebanyak 39.1% pelajar berpendapat rancangan “Melodi” menampilkan
artis yang menunjukkan ciri-ciri keislaman. Selain itu,
sebanyak 29.9% daripada mereka
mengatakan bahawa kebanyakan personaliti televisyen terutamanya wanita mengenakan
pakaian yang tidak menyalahi agama antaranya mereka meminati penyanyi dan penghibur
Malaysia iaitu seperti Mawi dan Dato’Siti Nurhaliza di sebabkan mempunyai penampilan
serta personaliti diri yang baik.
Analisis bagi keseluruhan min
yang diperolehi berada pada tahap yang sederhana iaitu sebanyak 3.28. Berdasarkan
analisis ini menunjukkan bahawa penampilan personaliti televisyen boleh mempengaruhi keruntuhan
akhlak pelajar walaupun mempunyai nilai min keseluruhan yang berada pada tahap yang
sederhana sahaja.
Rujukan
Abd. Rahim Abd. Rashid (1993), “KBSM
Pendidikan Nilai Merentasi Kurikulum” Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kementerian
Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur.
Abdul Karim Zaidan Dr (2002), “Islam
Dan Dakwah” Pustaka Salam Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
Fariza Md. Sham, Sulaiman
Ibrahim, Ideris Endot (2000), “Dakwah Dan Perubahan Sosial”
Utusan Publications &
Distributors Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
Ghazali Darusalam (1997), “Dinamika
Ilmu Akhlak Islamiah” Utusan Publications &
Distributors Sdn. Bhd. Kuala
Lumpur.
Humaidi Tatapangarsa, Terjemahan
Syed Ahmad Semait Drs. (1999), “Akhlak yang Mulia”
Pustaka Nasional PTE LTD,
Singapura.
Ibrahim Mamat (1997), “Memimpin
Remaja Sekolah Teori Dan Praktik” Kumpulan Budiman
Sdn.Bhd. Kuala Lumpur.
Mohamad Najib Abdul Ghafar
(2003), “Penyelidikan Pendidikan” Johor Darul Takzim :
Universiti Teknologi Malaysia.
Samsudin A.Rahim (1998), “Pembangunan,
Ketembusan Media dan Identiti Budaya Remaja”,
Kumpulan Penyelidik IRPA Media
dan Identiti Budaya, Universiti Kebangsaan
Malaysia.
Zukarnain Zakaria dan Hishamuddin
Md.Som (2001), “Analisis Data Menggunakan SPSS
Windows”, Penerbit
Universiti Teknologi Malaysia Skudai, Johor.
Idris Awang (1996), “Kelakuan
Seks Bebas Di Kalangan Remaja Melayu”. Jurnal Usuluddin
(13) : 177-191.
Rahimin Affandi Abd. Rahim Dr.
(1999), “Krisis Remaja dan Media Massa di Malaysia : Suatu
Tinjauan Dari
Perspektif Islam”.
Jurnal Usuluddin (10) :125-134.
Shukeri Mohammad (1998), “Pembentukan
Masyarakat Berakhlak Mengikut PolitikIslam”.
Jurnal Usuluddin (12) : 145-174.
Nur Amirah Binti Mohd Rashid
(2006),“Pengaruh Globalisasi Terhadap Gaya Hidup Pelajar
Di Fakulti
Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia” .
Rohayati Binti Derani (2004), “Persepsi
Ibu Bapa Terhadap Faktor-Faktor Keruntuhan Akhlak
Remaja Islam
Masa Kini : Satu Tinjauan Di Taman Aman Anak Bukit, Alor Setar,
Kedah”.
Rusmini Binti Hat (2006), “Pengaruh
Hiburan Realiti TV Kepada Pelajar Tingkatan 4 Di SMK
Skudai, Johor
Bahru, Johor”.
Zuhdah Binti Sayed (2006), “Persepsi
Remaja Terhadap Media Massa : Satu Kajian Ke Atas
Pelajar Tingkatan 4 SMK Taman Universiti”.
Disediakan Oleh,
Saudara Amirul Adli
Ketua Unit Biah Solehah
Dpmz 2012/2013
Disediakan Oleh,
Saudara Amirul Adli
Ketua Unit Biah Solehah
Dpmz 2012/2013
No comments:
Post a Comment